Missie

Alles voor de smaak   De markt is overspoeld met kookboeken die vaak veel op elkaar lijken. Martha heeft met SOEP HET JAAR ROND een originele missie willen volbrengen. Ze was gepassioneerd om een onderscheidende uitgave te maken die haar specifieke wensen in beeld brachten. Zo ontstond een boek met unieke recepten, vormgeving en kunstfotografie die via de Amsterdamse persen ter wereld is gebracht. Om e.e.a. te realiseren heeft ze zelf een uitgeverij opgericht. ‘Alles voor de smaak’ is haar credo, zowel qua eten als qua uitvoering van dit kookboek.

Ontwerp   Royal Academy Prize winnaar ontwerpster Eline van der Ploeg, begreep de intentie van dit soepenboek. Het waren de achtergrondverhalen bij iedere soep, die haar op een origineel ontwerp-idee bracht. Zij viste met een design schuimspaan alle bijvoeglijknaamwoorden uit het verhaal en plaatste ze zorgvuldig, in spiegelbeeld, als smaakvolle ingrediënten ernaast.

Monochroom fotografie   Monochroom is een enkele kleur in verschillende nuances. Precies zoals een goede soep smaakt en er uit ziet. Daarom is in het ontwerp hiervoor gekozen. Monochroom zorgt ervoor dat het niet afleidt maar de kern benadrukt. Foto’s van een kom soep zijn an sich niet zo boeiend. Het beeld moest ergens anders over gaan; een brug vormen tussen de oorsprong van ons eten en de uiteindelijke soepkom. De close-upfoto’s zijn voornamelijk van Martha’s hand. Zo kijk je met haar mee naar de verwondering en schoonheid van vergeten groenten.

Voorwoord   Culinair schrijver en historicus Hilary Akers schrijft; ‘Martha weet welke combinaties werken en heeft net zo lang aan de recepten gesleuteld tot iedereen ze kan maken’.

Details   Scandinavische papierkeuze in samenwerking met De Monsterkamer Amsterdam: Munken Antalis lynx rough 100 gr, Geese creative print diamond 270 gr. Bindwijze met rood koord genaaid en gebrocheerd waardoor het soepenboek tijdens het koken blijft openliggen.

Al met al een uniek kookboek. ‘Alles voor de smaak’!